Halaman

GMOYZSTUDIO

Ahad, 1 Januari 2012

TAHUN BARU BERSAMA HIMPUNAN MAHASISWA MENUNTUT PEMBEBASAN MAHASISWA

Tanjung Malim, pertama kali aku bersama-sama teman mahasiswa-mahasiswa dari pelbagai IPTA berhimpun di hadapan Balai Polis Tanjung Malim. Ini bukan lagi isu kecil yang tidak perlu dipandang serius oleh pihak berwajib. Tujuan perhimpunan tersebut adalah unutk menuntut pembebasan mahasiswa yang telah ditahan oleh pihak berkuasa pada malam tahun baru 2012.

17 orang pelajar ditahan di balai polis tersebut, dan yang amat menyedihkan lagi ialah ada peserta himpunan pada malam tahun baru mengalami cedera parah dan sekarang sedang dirawat di hospital. Mengikut sumber, himpunan tersebut adalah himpunan aman semata-mata bagi menuntut pemansuhan AUKU, yang mana seperti diketahui umum telah lama menjadi satu isu yang hangat dalam negara kita.

Penglibatan unit FRU unutk mengekang himpunan aman tersebut telah mencetuskan kekecohan dan dari situlah 2 orang pelajar dipukul oleh pegawai-pegawai FRU sehingga pecah mulut dan pelbagai kecederaan fizikal lagi.

Salah seorang yang ditahan di balai polis Tanjung Malim ialah Adam Adli, iaitu pelajar yang menurunkan cebisan kain bergambar Perdana Menteri Malaysia yang tergantung di tiang bendera dan menaikkan kembali cebisan kain tersebut dengan kain yang dibawanya.

Berikut ialah gambar-gambar pehimpunan di hadapan Balai Polis Tanjung Malim:










Tiada ulasan:

Catat Ulasan