Halaman

GMOYZSTUDIO

Selasa, 25 Januari 2011

SILATURRAHIM

Pergaduhan,
Fitnah -menfitnah,
Menipu,
Memulau,
Dengki (jahat),
Prasangka buruk,
Dan banyak lagi...

Perlakuan-perlakuan di atas sebenarnya telah banyak merosakkan hubungan silaturrahim antara kita sesama Islam. Sesungguhnya silaturrahim yang utuh adalh salah satu perkara yang MENGAGAHKAN perjuangan umat Islam di muka bumi Allah S.W.T.
Sedar tidak sedar, kita hanyalah manusia biasa yang hanya mampu merancang dan hanya Allah yang menentukan. Tetapi kita sebagai umat-Nya, adakah kita sanggup merancang untuk memutuskan tali silaturrahim, MASYAALLAH, moga-moga dijauhkan dari perancangan itu.
Banyak hadis2 Rasulullah S.A.W melarang kita daripada memutuskan tali silaturrahim antara saudara seagama dengan kita, antaranya ialah:

Hadis 1:
Abul Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Abdullah bin Abi Aufa r.a. berkata: "Pada suatu waktu petang hari Arafah kami bersama Baginda s.a.w. tiba-tiba Baginda s.a.w.bersabda: "Jangan duduk bersama kami siapa yang memutuskan hubungan kekeluargaan, supaya bangun dari tengah-tengah kami." Maka tidak ada orang kecuali seorang dibelakang Baginda s.a.w.sendiri, tetapi tidak lama ia kembali maka ditanya oleh Baginda s.a.w.: "Mengapakah engkau , sebab tidak ada orang yang bangun kecuali engkau?" Jawabnya: "Ya Rasulullah, ketika saya mendengar sabdamu itu, segera saya pergi kerumah makcikku yang memutuskan hubungan dengan aku, lalu dia bertanya: Mengapa kau datang, ganjil sekali kedatangan mu ini?" Maka saya beritahukan apa yang saya dengar daripadamu, maka ia membaca istighfar untuk ku dan aku juga membaca istighfar untuknya." Baginda s.a.w. bersabda: "Bagus engkau, duduklah sekarang sebab rahmat tidak akan turun pada suatu kaum jika ada diantara mereka seorang yang memutuskan hubungan kekeluargaan."

Hadis 2:
Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Adhdhahaak bin Muzakim ketika menafsirkan ayat yang berbunyi: "Yamhu Allahu maa yasya'u wayuts bitu." (Tafsirannya) "Sesungguhnya seorang itu adakalanya menyambung kekeluargaannya padahal umurnya sudah tinggal tiga hari, tiba-tiba Allah s.w.t. menambah umurnya hingga tiga puluh tahun, dan adakalanya ia memutuskan hubungan kekeluargaan sedang umurnya masih sisa tiga puluh tahun, maka dipotong oleh Allah s.w.t. menjadi hanya tiga hari."


Allah S.W.T juga telah banyak berfirman berkenaan ikatan silaturrahim dalam al-Quran yang diturunkan kepada Rasulullah S.A.W untuk kita semua membaca dan menghayatinya, antaranya ialah:

Firman Allah S.W.T, maksudnya "Apakah ada kemungkinan jika kamu telah menjadi wali (pemimpin) diatas bumi ini lalu kamu merosak dan memutuskan hubungan kerabat. Mereka yang berbuat demikian itu, orang-orang yang dikutuk oleh Allah sehingga dipekakkan telinga mereka dan dibutakan mata mereka." (Surah Muhammad ayat 22-23)

Sesungguhnya, marilah kita sama-sama mengeratkan hubungan silaturrahim sesama kita. InsyaAllah hidup kita akan mendapat berkat-Nya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan